Consiliul fiscal atrage atenția că, pe lângă analiza situației încasărilor bugetare, trebuie avută în vedere și evoluția cheltuielilor bugetare și măsura în care acestea se încadrează în țintele inițiale, mai ales în condițiile în care execuția bugetară din primele luni ale anului 2015 consemnează în continuare o evoluție mult sub program a cheltuielilor bugetare, în special a celor de investiții.
„În lipsa unei astfel de proiecții, Consiliul fiscal nu poate valida fără rezerve că impactul financiar al extinderii sferei de aplicare a cotei reduse de TVA începând cu 1 iunie 2015 a fost luat în calcul în prognoza veniturilor bugetare și nu afectează țintele bugetare anuale și pe termen mediu”, se arată în opinia Consiliului fiscal.
„În contextul în care plusul de venituri observat în urma execuției la 3 luni 3 se dovedește a nu se datora doar unor evoluții mai favorabile decât cele anticipate ale bazelor macroeconomice relevante sau unor factori conjuncturali, reflectând într-adevăr un progres permanent în ceea ce privește eficiența colectării taxelor și impozitelor, Consiliul fiscal apreciază că spațiul fiscal necesar extinderii sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la alimente și servicii de restaurant ar putea fi identificat”, se arată în opinia publicată de Consiliul fiscal.
Consiliul fiscal a adăugat că o acomodare a reducerii de TVA aflate în discuție în această opinie printr-o nouă reducere a investițiilor publice, în condițiile în care începând cu anul 2012 acestea au intrat pe un pronunțat trend descendent (anul 2014 consemnând de altfel minimul ultimilor 9 ani ca procent din PIB după standarde ESA20104) ar putea avea consecințe majore pe termen mediu și lung asupra potențialului de creștere economică, dat fiind necesarul major de investiții publice în infrastructură.